Bijzondere ervaring. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Jessica Kerkdijk - WaarBenJij.nu Bijzondere ervaring. - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Jessica Kerkdijk - WaarBenJij.nu

Bijzondere ervaring.

Door: Jessica Kerkdijk

Blijf op de hoogte en volg Jessica

26 September 2015 | Indonesië, Denpasar

En we zijn weer ontwaakt! Ik ga me eerst maar eens even lekker douchen, want ik heb een beetje moeite met wakker worden. Mijn maag speelt ook weer een beetje op dus ik hoop dat ik daar vandaag niet te veel last van krijg, aangezien we wel de hele dag op de scooter moeten. We hebben een leuke route uitgestippeld die we gaan rijden. Ik ga vandaag bij Rebecca achterop de scooter, aangezien Jordi vandaag niet mee gaat. Best wel spannend zo’n hele dag op de scooter, maar ik heb er heel veel zin in!

Gelukkig voel ik me alweer veel beter dan toen ik op stond dus ik denk dat het vandaag wel goed zal komen! Het enige probleem is dat Nienke en ik nog steeds geen scooter helm hebben. We hebben gisteren geprobeerd om een helm te regelen bij het verhuur bedrijf, maar hij vertelde ons dat alle helmen verhuurd waren en dat het nog wel een paar weken zou duren voordat er weer een paar beschikbaar zijn. We konden voor gisteren wel een paar lenen van de receptie, maar hebben toch maar besloten dat we onze eigen helm gaan kopen. Helmen zijn hier maar iets van 6 euro dus dat is nog een keer te doen. We hebben een winkeltje gezien waar ze helmen verkopen dus daar gaan Nienke en ik nu eerst even snel heen.

We hebben een super leuke helm gekocht! Nienke heeft een roze en ik heb een witte. Het gekke is dat we er ook nog best blij mee zijn. Nu hebben we allebei onze “eigen” helm ghehe. Dat heeft ook wel weer wat! We zijn helemaal klaar om een dagje te gaan touren door Bali. We gaan vandaag richting het oosten rijden. Ik ben heel benieuwd wat we allemaal zien en meemaken vandaag.

Het was echt een geweldige dag vandaag! We hebben vandaag echt veel beleefd en meegemaakt. Het rijden ging echt super goed. In Denpasar was het nog wel erg druk, dus we moesten echt goed om ons heen kijken, want we werden zowel van links als van rechts ingehaald. Toen we eenmaal uit Denpasar waren werd het beter. Het scheelt echt dat je met 2 personen op 1 scootertje zit, aangezien je dan vier ogen hebt om op te letten. We helpen elkaar goed dus dat maakt het ook wel weer veiliger! Na een tijdje te hebben gereden, vonden we het wel weer tijd voor een pitstop. We zijn bij een soort van supermarktje gestopt om even wat te gaan drinken. Volgens mij maakte deze supermarkt niet zoveel winst, want alle producten in de supermarkt zaten onder het stof. Ik kocht een flesje drinken en wat snoepjes. Ik vond het wel grappig, aangezien de verkoper nog even een doekje pakte om het stof mee af te vegen ghehe. Het drinken was ook over datum. Er stonden zelfs nog WK cola blikjes in de koeling. We konden er wel om lachen dus dat scheelde. Nadat we ons weer hadden opgeladen met wat suikers was het tijd om onze trip te vervolgen.
Na een lange rit kwamen we aan in een klein dorpje. Je merkte gelijk dat hier nooit toeristen kwamen aangezien er meteen naar ons werd gezwaaid en geroepen. Toen we een stukje verder door het dorpje reden kwamen we op een gegeven moment langs een begraaf plaats. Wat ik toen zag was echt heel bijzonder. Er was op dat moment een crematie aan de gang. We zagen letterlijk hoe deze man of vrouw werd verbrand. We konden het lijk zien liggen dus dat was wel even heftig. Er waren allemaal mensen aanwezig op de crematie. We aarzelden niet en parkeerden onze scooters. We vonden het eerlijk gezegd heel interessant om zo’n crematie van dichtbij mee te maken dus we vroegen aan wat lokale mensen of ze het erg vonden als we er even bij kwamen zitten. Ze begroetten ons meteen hartelijk en maakten meteen plaats voor ons. We trokken onze Sarong aan uit respect en kwamen erbij zitten. Wat mij nog het meeste opviel was de sfeer op deze crematie. Ik ben gewend dat de mensen in Nederland altijd erg rouwig zijn tijdens begrafenissen of crematies. Hier in Bali gaat dat totaal anders. Er waren mensen die lachten en grapjes maakten. Ook werd er gegeten en gedronken. Er was zelfs nog een man die ons aansprak en een praatje met ons begon. Wij dachten dat we een beetje ingetogen moesten zijn, maar deze man bewees het tegendeel. Hij maakte verschillende grapjes over dat Rebecca haar sigaret wel kon aansteken in het vuur. Ook zei hij dat deze overleden man of vrouw inmiddels was veranderd in een bruine burger. Wij vonden dit erg raar en wisten niet precies of het gepast was of we hier nou om mochten lachen of niet :P . Op een gegeven moment kregen we allemaal een zakje met een soort van ranja. Dat was op zich nog best wel lekker, al werden we er op een gegeven moment wel een klein beetje misselijk van :P.
Wat ik ook erg bijzonder vond was dat de mensen het as van het verbrande lichaam met de hand in een kom deden. De overgebleven bot resten werden ook uitgezocht en van deze bot resten werd een nieuw “poppetje” gemaakt. Dit nieuwe “mens” zou dan weer tot leven komen (reïncarnatie). Ik vind het lastig om dit hele ritueel goed op papier te zetten, maar al met al was het een erg bijzondere ervaring waarvan ik blij ben dat we dit hebben mogen meemaken.
Na deze crematie gingen we verder met onze trip. We stopten op een gegeven moment weer bij een tempel. We moesten verschillende trappen omhoog om de tempel te kunnen zien. Natuurlijk hebben we daar weer verschillende foto’s gemaakt! We hebben zelfs nog een grot gezien vol met vleermuizen. Heel apart om er zoveel bij elkaar op een hoop te zien!
Als laatste zijn we nog even gestopt bij een leuk vissersdorpje. We hebben hier nog even heerlijk genoten van een soort van tosti. Mmmm deze smaakte erg goed! We waren ook wel even toe aan lekker eten na al deze indrukken. Toen we het eten op hadden, besloten we om terug naar het hotel te rijden, omdat we niet zo graag terug in het donker wilden rijden. De terugweg naar het hotel ging erg goed. We hebben maar 1 x een afslag gemist, maar voor de rest zijn we de hele tijd goed gereden. Dat is echt een lekker gevoel haha!
Nu gaan we ons maar eventjes opfrissen. Na zo’n hele dag op de scooter merk je wel dat je al het vuil wat er in de lucht hangt letterlijk op je lichaam krijgt. Zo’n douche kan dan echt even hemels zijn haha. We gaan straks een lekkere pizza eten bij een plaatselijk restaurantje: Il Pomedoro. Mmm ik heb echt wel weer zin in een dikke pizza!

Wauw, wat was dat een goede pizza zeg. Ik had een pizza hawai besteld met rucola. Ik moet zeggen dat hij me erg goed heeft gesmaakt. We hebben besloten dat we vanavond niet meer uit gaan. Ondanks dat het zaterdag avond is, slaan we het uitgaan vanavond een keer over. Ik ga nog even lekker met Wesley skypen. Ik heb wel weer zin om hem weer even te zien!

Ik heb net weer fijn met Wesley en zijn familie geskyped. Ik vond het echt super fijn om ze weer even te zien en te spreken! Dan ben je ook zo weer een uurtje verder ghehe. De tijd gaat snel als je het leuk hebt. Ik zoek nu lekker mijn bedje op, want ik ben best wel een beetje moe na zo’n lange dag. Slaap lekker iedereen!! xxx

  • 26 September 2015 - 20:09

    Mam:

    Lieverd! Wat weer een heerlijk lang verslag! En wat een ervaring om in Bali zoiets als een crematie mee te maken! Iets om stil van te worden. Vooral hoe de mensen jullie aanwezigheid accepteren. Echt heel bijzonder. Een ervaring die niemand je meer afpakt!
    Voor morgen een fijne zondag gewenst! Xxxx
    Ps die helm van zes euro is dat een echte helm of eentje van karton? Ik hoop wel dat dat ding als het nodig is bescherming geeft!!!

  • 26 September 2015 - 20:28

    Pap:

    Hè Jessica,
    Wat een indrukwekkend verslag, kan me goed voorstellen dat deze crematie behoorlijk indruk heeft gemaakt als je live aanwezig. Kijk je wel goed uit op die scooters? Niet te hard scheuren hoor, je bent tenslotte wel in het buitenland en moet daar vooral geen brokken maken..
    Maar goed, we hebben alle vertrouwen in jullie . Nou meid wellicht morgen nog even Skypen?
    Xxx je pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 25 Aug. 2015
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 25521

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 01 Februari 2016

Bali

06 November 2015 - 24 Januari 2016

Thailand

Landen bezocht: