Weer terug van weggeweest! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jessica Kerkdijk - WaarBenJij.nu Weer terug van weggeweest! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jessica Kerkdijk - WaarBenJij.nu

Weer terug van weggeweest!

Door: Jessica Kerkdijk

Blijf op de hoogte en volg Jessica

22 Oktober 2015 | Indonesië, Batavia

Hallo lieve mensen! Zoals jullie misschien wel al hebben gemerkt, heb ik een tijdje niks meer van me laten horen. Ik ben namelijk ziek geweest in de week voor de herfstvakantie. Ik voelde me echt super slecht en kan me niet herinneren dat ik me ooit zo ellendig heb gevoeld. We hadden gepland om in de herfstvakantie naar Java en Jakarta te vliegen dus ik was wel een beetje bang dat ik niet mee zou kunnen. We hebben alsnog door gezet met boeken en daarom heb ik voor de zekerheid 1 dag voordat we naar Java zouden gaan nog even een dokter laten komen. Ik was namelijk een beetje bang voor het Dengue virus, maar gelukkig was dit achteraf niet het geval. Ik zal maar even bij het begin beginnen van mijn reisverslag. We hebben weer veel beleefd dus ga er maar eens even goed voor zitten ;).

Dag 1: 16-10-2015
Vrijdag nacht 16 oktober vlogen we richting Java. Jammer genoeg was ik toen nog niet beter, dus ik moest ziek het vliegtuig in stappen. Ik kan jullie wel vertellen dat dat absoluut geen pretje was. Ik voelde me echt super ellendig en kon niet wachten om weer mijn bedje in te kruipen. Gelukkig duurde de vlucht maar een uurtje dus dat was nog wel vol te houden. Onze eerste bestemming was Yog Jakarta. Het was nog wel even een hele klus om het huisje te vinden die we in Yog Jakarta hadden gehuurd. Google maps werkte niet mee en de taxi chauffeur wist ook niet zo goed welke kant hij op moest rijden. Uiteindelijk vonden we het huisje. Het huisje was gewoon basic. We hadden alleen wel 1 bedje wat je niet echt een bed kon noemen. Er lagen alleen maar wat stoelkussens die je op elkaar kon stapelen om op te liggen dus dat was wel even een tegenvaller. Ik dook meteen mijn bedje weer in, om nog even een laatste dagje te kunnen aansterken. De rest heeft nog een tempel bezocht. Tegen de avond werd ik weer wakker. Ik voelde me iets beter dus ben wel mee uit eten gegaan. Ik merkte wel dat ik helemaal niets in mijn maag had zitten, want na een paar meter lopen liep ik al helemaal te hijgen als een oude oma. We hebben op een dakterras gegeten dus dat was wel heel gaaf. Het zag er allemaal super luxe uit dus ik voelde me daar al iets beter worden. Ik heb zelfs een beetje kunnen eten dus dat was al helemaal een fijn gevoel! Er kwam ondertussen ook nog een bandje spelen dus dat zorgde er ook wel voor dat het sfeertje er goed in zat. Op een gegeven moment waren we allemaal wel helemaal kapot dus toen zijn we lekker ons bedje in gedoken.

Dag 2: 17-10-2015
Op deze tweede dag ben ik er weer voor gegaan en ben ik gewoon mee gegaan op avontuur door Yog Jakarta. We werden die ochtend meteen wel al opgeschrikt door een dikke kakkerlak die uit Jordi’s slipper kwam lopen. Bah dat is wel even een nare bijkomstigheid als je net wakker wordt. Inmiddels zijn we hier in Yog Jakarta wel wat gewend qua ongedierte, maar het is toch even schrikken. We hadden een chauffeur geregeld die ons de hele dag overal heen bracht. Super handig! Onze eerste bestemming was de Prambanan Temple. Hier konden we erg mooie tempels zien met mooie achterliggende verhalen. Aangezien dit echt een cultureel uitstapje was, waren er ook heel veel school kinderen aanwezig. Ik heb gemerkt dat Yog Jakarta totaal nog niet toeristisch is dus we werden ongeveer bestormd door kinderen. Iedereen wilde met ons op de foto en wilde ons interviewen voor een bepaald school project. Op het begin was het wel heel erg leuk, maar op het laatst werd het ons wel een beetje te veel aangezien het maar niet op hield. Op zo’n moment heb ik wel erg te doen met al die beroemdheden die dit dagelijks mee maken. Ik vind het echt heel bijzonder dat al deze mensen ons hier zo speciaal vinden alleen maar omdat we er een beetje anders uitzien. Ik heb nog wel wat leuke foto’s kunnen maken met verschillende school kinderen! Nadat we waren uitgekeken op de Prambanan Tempel zijn we verder gegaan met onze trip. We wilden heel graag de vulkaan Merapi bekijken die in 2010 voor een uitbarsting heeft gezorgd. We moesten daarvoor nog wel even een eindje rijden, omdat we helemaal de bergen in moesten, maar dat hadden we er wel voor over. We hadden immers toch een chauffeur voor de hele dag! We moesten erg lang rijden en gingen over van allerlei hobbels. Toen we eindelijk op de berg aankwamen moesten we in een grote jeep. Deze jeep scheurde als een malle door smalle weggetjes. Het was echt super gaaf! We joelden en gierden en vonden het helemaal geweldig. Onze chauffeur merkte al gauw dat wij wel van een beetje actie hielden dus hij trapte het gas nog een beetje verder in. We hebben ons echt goed vermaakt tijdens deze jeep trip. Op een gegeven moment kwamen we bij het hoogste punt. Verder dan dit gingen we niet. We zijn niet echt op de vulkaan geweest, maar we konden hem wel zien van een afstand. Natuurlijk waren hier ook weer verschillende mensen die met ons op de foto wilden. Pfff deze mensen waren wel iets brutaler en pakten ons zo bij de arm. Dit vond ik persoonlijk niet zo heel fijn, aangezien ze niet aan me hoeven te zitten. We hebben op deze berg ook nog een bunker bekeken waar de mensen in die tijd in konden schuilen. Dit vond ik best wel even heftig, aangezien er daar ook veel mensen zijn gestorven. Daar krijg je toch wel even wat koude rillingen van. Na de vulkaan hebben we nog even een stop gemaakt bij een gezellig pleintje. We hebben daar nog even in een soort van fiets auto gereden. Op deze auto waren allerlei lichtjes gemaakt. Het voelde net alsof we in een kermisattractie zaten haha. Er was zelfs een ingebouwde radio in deze auto gemaakt dus we swingden hem letterlijk de pan uit! Na deze grappige ervaring hebben we nog een wens gedaan tussen twee bomen. Je moest een blinddoek om doen en proberen om tussen die twee bomen in te lopen. Het leek erg gemakkelijk, maar met je ogen dicht is het toch wel lastig om de juiste richting aan te houden haha. Dit leverde ons ook weer wat lachbuien op!
Na deze vermoeiende maar o zo leuke dag, werd het tijd om even lekker avond te eten. We hebben onze taxi chauffeur ook meegenomen naar de pizzeria. Hij had nog nooit bij een pizzeria gegeten dus volgens mij vond hij het nog wel een hele ervaring. Het was erg gezellig en we hebben onze buikjes weer goed rond gegeten! Na deze dag met veel indrukken zijn we lekker ons bedje ingedoken. We waren kapot!

Dag 3: 18-10-2015
Op deze derde dag in Yog Jakarta hebben we een grot bekeken. We moesten met zijn allen in verschillende banden zitten en gingen met deze banden door de grot. Ik vond het niet een heel fijn idee dat ik in die band zat en dat ik niet kon zien wat ik onder mij had, omdat het natuurlijk erg donker was in de grot. Ik merkte dus al gauw dat dit niet echt mijn ding was. Na de grot moesten we nog een heel stuk lopen om bij het zwemgedeelte te komen. Wij hadden niet gedacht dat we schoenen nodig hadden, maar dat was dus wel het geval. We moesten dus met onze blote voeten over alle stenen en grind lopen. Ik kan jullie vertellen dat dit niet echt een pretje was en ik was er al gauw een beetje klaar mee. Op een gegeven moment kwamen we eindelijk bij het “zwemgedeelte”. Wij hadden eigenlijk gedacht dat iedereen daar doorheen ging zwemmen, maar alle buitenlandse mensen lagen alsnog in de zwembanden (omdat ze waarschijnlijk geen zwemdiploma hadden) dus het leek wel grappig dat wij als Nederlanders er mooi omheen dwarrelden. Toen ik uit het water kwam, was mijn hele bikini topje weer geel dus daaruit blijkt maar weer dat het water lekker vies was ghehe. Toen we na een lange tocht weer bij ons busje aankwamen zijn we nog even verder gereden om daar op een mooi strand te liggen. Ik ben daar nog even lekker weggedommeld, omdat ik merkte dat ik best moe was. Na een tijdje vonden we het wel weer mooi geweest en zijn we richting ons huisje gereden. We moesten de bergen weer helemaal uit dus het was best nog wel een lange rit naar het huisje. Ik werd door al het geschud en alle bochten in de bergen wel een beetje misselijk, maar gelukkig werd dat wel weer wat minder toen we uit de bergen kwamen. Eenmaal thuis aangekomen hebben we ons even heel snel opgefrist en zijn we meteen door gekregen naar de Malioboro. Dit was een grote winkelstraat van Yog Jakarta. Ik vond het wel een beetje lijken op de Ramblas van Barcelona. Er stonden namelijk verschillende straat artiesten die een act opvoerden. Super leuk om te zien! Op een gegeven moment kwamen we wel een beetje in de stemming om ergens nog even een drankje te doen. Lorien en Roobin waren moe dus die gingen lekker naar huis. Ik heb samen met Nienke, Jordi, Larissa en Rebecca nog even wat drankjes gedaan in de eerste de beste Bintang kroeg. Het was echt super gezellig en we hebben ook nog even wat dansjes gedaan! Op een gegeven moment was het tijd om naar huis te gaan. We zijn met een fiets taxi richting het huisje gereden. Een erg oude man reed ons naar huis. Op een gegeven moment moesten we zo’n grote bult op, dat we zo’n medelijden kregen met deze man. We zijn snel afgestapt en hebben hem even geduwd!
Ik vond het een erg leuke ervaring op de fiets taxi, maar uit medelijden zou ik het niet vaker doen. Het geeft me namelijk best een rot gevoel dat deze oude man zoveel moeite moet doen om ons als verwende Nederlanders te vervoeren. Eenmaal thuis aangekomen stond onze grote vriend ons alweer op te wachten: de kakkerlak! Deze hebben we weer even moeten verjagen. Wat is dat toch iedere keer weer een hele klus! Wel heb ik die nacht heerlijk geslapen. Ik sliep ook echt meteen!
Dit was ook alweer onze laatste dag in Yog Jakarta.

Dag 4: 19-10-2015
Deze dag stond geheel in het teken van de vliegreis richting Jakarta. We vonden het niet zo erg om afscheid te moeten nemen van het huisje aangezien we wel weer genoeg kakkerlakken hadden gezien in voorgaande dagen. Rond 1 uur ’s middags werden we opgehaald om naar het vliegveld te rijden. We konden dus nog even lekker uitslapen! Op het vliegveld moesten we nog wel lang wachten tot we onze koffers in konden checken. Verder ging alles eigenlijk vlekkeloos en binnen een mum van tijd zaten we in het vliegtuig op weg naar Jakarta. Ik was blij dat ik me weer helemaal goed voelde, aangezien ik me op de heenweg richting Yog Jakarta nog zo ziek voelde.
We hoefden maar een uurtje te vliegen voordat we in Jakarta waren. Als je net goed en wel in het vliegtuig zit, mag je er eigenlijk ook alweer meteen uit. Best wel een gek gevoel om steeds voor een uurtje ergens heen te vliegen. In deze paar dagen heb ik echt al meer in het vliegtuig gezeten dan ik normaal in een heel jaar zit haha! Toen we eenmaal in Jakarta aankwamen was het inmiddels al donker. Uiteindelijk hebben we een taxi kunnen regelen die ons naar het Ibus Budget hotel bracht. Na wat onderhandelingen kwamen we tot een goede prijs. Het duurde wel even voordat we bij hotel waren. We hebben meteen kennisgemaakt met het verkeer van Jakarta aangezien we meteen al in de file stonden. We waren helemaal niet meer gewend om in zo’n grote stad te zijn. We keken onze ogen echt uit met al die grote gebouwen om ons heen! Toen we eindelijk bij ons hotel aankwamen hadden we best wel honger gekregen. We installeerden snel onze spullen op de kamer en gingen op pad. Ik werd echt ontzettend blij van onze hotel kamer. Het was klein en basic, maar het was super schoon en er zat een heerlijke douche in! Deze kamer was echt van alle gemakken voorzien!
Toen we de straat van Jakarta op liepen, merkte ik alweer meteen dat ze ook hier niet veel toeristen zien. We werden meteen nageroepen door verschillende Javanen. Bah hierbij kreeg ik eerst wel een heel vervelend gevoel. Uiteindelijk hebben we bij de KFC gegeten aangezien we niet echt bekend waren in Jakarta en we wisten niet zo heel goed waar we goed konden eten. Dat Jakarta geen schone stad was, hadden we al gehoord van verschillende mensen in Bali, maar dat we een grote rat in de KFC zouden zien had ik niet verwacht. Er rende echt een joekel van een rat door de KFC. Gelukkig was deze rat binnen een mum van tijd ook weer verdwenen, maar het leverde toch wel even een schrik moment op haha :P. Na het eten zijn we lekker ons bedje in gedoken. We waren echt helemaal gesloopt van de vliegreis en de nieuwe indrukken van Jakarta.

Dag 5: 20-10-2015
Op deze eerste volle dag van ons avontuur in Jakarta zijn we naar een Nationaal museum gereden. In dit museum konden we verschillende dingen lezen over de spanningen van vroeger tussen Nederland en Indonesië. Aangezien een museum bezoek nou typisch een school uitje is, hadden we kunnen verwachten dat er veel school kinderen op af zouden komen. Toen we met onze blonde koppies in het museum verschenen, werden we meteen weer bestormd door allerlei school kinderen. Iedereen begon te joelen en wilden alles over ons weten zoals waar we vandaan kwamen en onze naam. Er waren ook weer verschillende kinderen die met ons op de foto wilden! Ik vond het allemaal best wel grappig, maar pfoe ik merkte wel dat ik na deze ervaring mentaal helemaal gesloopt was. Zoveel indrukken tegelijkertijd, dat breekt je wel op! We kregen in dit museum ook nog de kans om even het dak op te gaan. Hier kregen we een ontzettend mooi uitzicht te zien over de hele stad Jakarta. Na dit museum bezoek zijn we naar het grote winkelcentrum van Jakarta gereden. We zijn hier heen gereden met de Tuk tuk. Haha dit was echt hilarisch! Zo’n klein autootje kan echt overal tussen door! We hadden wel een beetje weinig ruimte om te zitten, maar het was een goede oplossing om snel door de stad te rijden. Het winkelcentrum was echt immens groot en we keken onze ogen uit. We hebben hier lekker geshopt en ik heb nog een erg leuk jurkje en wat sieraden weten te bemachtigen. Al met al was dit weer een super geslaagde dag in Jakarta! We sliepen die nacht weer als roosjes haha.

Dag 6: 21-10-2015
Dit was alweer de laatste dag in Jakarta. De tijd is echt voorbij gevlogen! Op deze dag gingen we naar een ander Nationaal museum. We hadden weer een chauffeur geregeld die ons de hele dag zou vervoeren. Aangezien we nu al onze koffers mee moesten, zaten we wel lekker opgepropt in de taxi. Dit was iets minder voor onze lange benen, maar het was te doen. Ik vond dit museum eerlijk gezegd een beetje tegen vallen, aangezien het meer potten en pannen waren die we konden bekijken. Alsnog was het wel even leuk om te bekijken! Nadat we waren uitgekeken in dit museum gingen we naar het oude Batavia. Hier hebben we mooie gerestaureerde gebouwen uit de Nederlandse tijd bekeken. In Batavia stad stonden verschillende Nederlandse koloniale panden die we konden bekijken. We hebben daar eerst even lekker gegeten in het Batavia café. Het design van het café was in vroegere stijl gemaakt dus het voelde net alsof je even terug in de tijd ging. Nadat we onze buikjes weer rond hadden gegeten met een lekkere uitsmijter gingen we verder. We werden meteen aangesproken door een man die vroeg waar we vandaan kwamen. Hij opperde dat hij ons Batavia stad wel wilde laten zien. Deze man zette zich in voor kinderen die geen kans hadden om naar school te gaan en hij wilde ons de arme delen van Batavia stad laten zien waar je normaal niet zou komen. Dat leek ons wel wat dus we zijn meegegaan. Het was echt super interessant en deze man vertelde ons echt van alles! Op een gegeven moment kwamen we echt in een krottenwijk. Ik vond het best heftig om te zien, hoe deze mensen elke dag maar weer moeten leven. Op zulke momenten besef je wel echt hoe goed je het hebt en hoe blij we mogen zijn met alles wat we hebben. Wij maken ons dan druk om een kakkerlak terwijl dat deze mensen vele andere dingen hebben om zich druk over te maken. Later kwamen we echt in een heel arm dorpje en volgens mij hadden de mensen die daar leefden echt nog nooit een toerist gezien. Er kwamen meteen enkele kinderen op ons af rennen. Er waren zelfs wat meisjes die het liedje Vader Jacob voor ons zongen. Super leuk!! Ik vind het lastig om te beschrijven wat wij deze dag allemaal hebben gezien. Het was echt onwerkelijk om te zien hoe gelukkig deze mensen waren met het weinige wat ze hebben. Het is echt wel eens goed voor een mens om daar even bij stil te staan! Na deze indrukwekkende ervaring was het tijd om naar het vliegveld te rijden. We hebben onze gids flink wat geld toegestopt om te gebruiken voor zijn organisatie. Ik hoop dat het geld daadwerkelijk wordt gebruikt voor de organisatie die zich inzet voor educatie en niet in eigen zak wordt gestoken.
De weg naar het vliegveld was erg lang, omdat we lang in de file stonden. Uiteindelijk hebben we er wel 3 uur over gedaan! We zaten erg verkreukeld in de auto dus mijn benen en kont waren erg blij toen ze er eindelijk uit konden. Na deze laatste trip door Jakarta was onze eerste vakantie toch echt voorbij.
We hebben ontzettend veel gezien, beleefd en gedaan en ik had het echt niet willen missen. Ik ben ook wel weer blij om weer naar het oude vertrouwde Bali te vliegen, want ik merk wel echt dat ik me daar thuis voel. Het voelt letterlijk als thuiskomen. Home sweet home xx

  • 22 Oktober 2015 - 18:39

    Mam:

    Lieve Jessica,
    Wat heb er weer een geweldig mooi en interessant verhaal van gemaakt! En wat hebben jullie in deze paar dagen veel gedaan en gezien. Volgens mij moet je wel helemaal gesloopt zijn. Maar jullie vliegen morgen al weer naar de Gili eilanden? Het houdt maar niet op he! Ook daar lekker genieten en ook een beetje uitrusten, zodat je de laatste twee weken van Bali nog een beetje energie over hebt om je toetsen te halen. Want volgens mij ben je ook voor je studie naar Bali gegaan toch?? Al lijkt het soms wel meer op een grote vakantie. haha
    Een hele dikke knuffel voor jou!

  • 23 Oktober 2015 - 22:03

    Kerkdijk Oma:

    Lieve jessica , wat een verhalen, ik ben er moe van , maar wat geweldig wat je allemaal doet en ziet, meisje geniet er van, dit krijg je nooit weer!!!! En als het leren ook nog goed gaat, wat wil je dan nog meer lieve schat het is weer weekend , dus weer lekker genieten.
    een lieve groet je oma

  • 24 Oktober 2015 - 18:48

    Papa:

    Hè Jessica
    Wat een geweldig verhaal, wat beleef je daar toch veel, en inderdaad besef je bij het zien van al die armoede maar weer eens dat we toch ontzettend rijk zijn. Nou meid nog veel plezier dit weekend en veel plezier op school, (zal wel beetje tegenvallen na zo'n mooie vakantie week )
    Dikke kus van je pa

  • 25 Oktober 2015 - 11:33

    Gerrit En Anita:

    Hallo Jessica,
    Wij zijn blij dat het beter met je gaat, je maakt wel van alles mee daar.
    Het is inderdaad zo wat jouw oma zegt, sommige dingen maak je maar 1 keer mee in je leven, dus geniet er maar echt van. Dikke knuffel van ons.
    Groetjes Gerrit en Anita

  • 26 Oktober 2015 - 19:03

    CARMEN:

    Lieve schat,
    Wat een mega lang verhaal! Heel mooi om te lezen lieverd.
    Ben blij dat je je zo goed vermaakt en bijzondere dingen doet!
    En heel fijn dat je weer beter bent!
    Kus zus <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jessica

Actief sinds 25 Aug. 2015
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 25507

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 01 Februari 2016

Bali

06 November 2015 - 24 Januari 2016

Thailand

Landen bezocht: