Scooter adventures in Chiang Rai. - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Jessica Kerkdijk - WaarBenJij.nu Scooter adventures in Chiang Rai. - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Jessica Kerkdijk - WaarBenJij.nu

Scooter adventures in Chiang Rai.

Door: Jessica Kerkdijk

Blijf op de hoogte en volg Jessica

11 Januari 2016 | Thailand, Chiang Rai

Hallo iedereen! Na de geweldige kerstvakantie was het weer tijd voor een volgend tripje. Ik wilde eigenlijk nog wel graag naar Chiang Rai. Afgelopen weekend was het enige echte lange weekend dat we nog vrij waren dus we besloten de knoop door te hakken en een tripje naar Chiang Rai te boeken. Ik ben samen met Rebecca naar Chiang Rai geweest. De rest van de groep had andere plannen dus we waren een keer met zijn tweetjes. Op dinsdagavond hadden we een leuk hotelletje geboekt die goed stond aangeschreven. Ook hadden we besloten om met de bus naar Chiang Rai te gaan, aangezien dat duidelijk goedkoper was dan vliegen. Woensdag hebben we de hele dag nog goed aan school gewerkt zodat we woensdag avond 6 januari met de nacht bus naar Chiang Rai konden.
We hadden er erg veel zin in en waren weer klaar voor een nieuw avontuur!

Op 7 januari kwamen we na een lange busreis van 10 uur in Chiang Rai aan. De busreis verliep super goed! Normaal gesproken heb ik altijd moeite om in slaap te komen als ik in een bus of vliegtuig zit, maar dit keer kon ik makkelijk in slaap komen. We hadden de eerste paar uur van de busreis gezellig gekletst en voordat we het wisten lagen we te slapen. We hadden verder nog 1 stop gemaakt om even de beentjes te strekken, maar gelukkig konden we daarna alsnog weer in slaap komen. Toen we in Chiang Rai aankwamen en de bus uitstapten stond het kippenvel ons meteen op het lichaam. Wat was het kouuuuud in Chiang Rai! Hier hadden Rebecca en ik geen rekening mee gehouden. We hadden onze koffer ingepakt met de zomerse temperaturen van Bangkok in ons achterhoofd. Gelukkig hadden we allebei wel een vestje meegenomen dus dit hielp nog enigszins tegen de kou. We spraken meteen de eerste de beste tuk tuk aan die ons naar het hotel bracht.
We verbleven in Jansupar Court Hotel. Op het eerste gezicht leek het een gezellig hotel. We werden vriendelijk ontvangen door de eigenaar van het hotel. We hadden het natuurlijk erg koud dus we hadden eerst maar eens even een warme chocolade melk met een ontbijtje besteld. Dat deed ons wel even goed! Gelukkig begon het zonnetje door te komen en de temperatuur begon op te lopen.

Toen we op de kamer waren hebben we eerst eens even een planning gemaakt over wat we dit weekend allemaal wilden bekijken. We kwamen al snel tot de conclusie dat het handiger was om een scooter te huren, aangezien je daarmee naar veel gemakkelijker van de ene plek naar de andere kan reizen. We twijfelden geen moment en spraken de eigenaar van het hotel aan. Hij was bevriend met een scooter bedrijf dus binnen no-time hadden we een scooter tot onze beschikking. We moesten een deposit van 2000 bath betalen (50 euro) voor het gebruik van de scooter. Natuurlijk hebben we meteen allerlei foto’s gemaakt van de scooter aangezien we natuurlijk wilden voorkomen dat we belazerd zouden worden. De scooter zag er erg goed uit dus we vertrouwden de boel wel. Toen we de scooter hadden zijn we meteen de weg op gegaan. We wilden naar de White tempel. Ik ging navigeren en Rebecca reedt. Toen we bij de White tempel aankwamen zagen we een grote tempel die (natuurlijk) helemaal wit was. De tempel schitterde ons tegemoet! Elk detail van de tempel heeft een betekenis en laat een manier zien om de dagelijkse verleidingen en verlangens te ontvluchten en in plaats daarvan te focussen op de geest. Natuurlijk was dit een echte toeristen attractie. Alle mensen liepen ons alweer lekker voor de voeten haha. We hebben een paar mooie foto’s kunnen maken van de tempel. Nadat we waren uitgekeken besloten we om even lekker wat te gaan drinken. We hadden immers genoeg suikers nodig om onze trip te vervolgen. Het volgende waar we heen gingen was de Black House. Dit Black House bestaat uit een collectie van ongeveer 40 monumenten. In dit Black House zag je een skelet van een olifant, tijger huiden, beren huiden, reptielen huiden en dergelijke. Dit was best interessant om te bekijken. Toen we daar in het complex liepen zagen we ook nog een mega grote en dikke slang in een kooi liggen. Daar kregen wij allebei toch wel echt de rillingen van! Nadat we alles wel weer hadden gezien begonnen we wel een beetje honger te krijgen en aangezien ze bij het Black House niet zoveel eettentjes hadden besloten we om weer terug te rijden met de scooter naar Chiang Rai.
Uiteindelijk vonden we een eettentje waar we een heerlijke burger hadden gegeten. Wauw, deze smaakte ons echt super goed! Op een gegeven moment kwam er nog een oude man bij ons aan tafel zitten. Hij kwam uit Engeland, maar woonde tegenwoordig in Chiang Rai. We hebben even gezellig gebabbeld en kwamen erachter dat hij toch wel een erg jonge vriendin had voor zijn leeftijd. We zijn er toch wel achter gekomen dat de meeste oudere mannen die hier in Thailand wonen allemaal een jonge vriendin hebben.
Toen het avond werd zijn we ons gaan klaarmaken. We waren wel erg benieuwd of het ’s avonds een beetje gezellig zou zijn in Chiang Rai. We hadden eerst bij een lokaal eettentje even avond gegeten. De spaghetti Carbonara viel een beetje tegen, maar desondanks was het erg gezellig! Toen was het tijd om naar een barretje te gaan. We kwamen terecht bij de Cat Bar. Hier was life muziek dus dat trok ons wel aan. We hebben de hele avond gezellig drankjes gedronken. Natuurlijk hebben we het niet te bond gemaakt, aangezien we de volgende dag alweer genoeg op de planning hadden staan!

Op 8 januari begon de dag niet zo heel goed. We waren de scooter sleutel kwijt. Rebecca wist honderd procent zeker dat ze de sleutel op het bureau had gelegd, maar ineens was de sleutel spoorloos verdwenen. Allebei de koffers, tassen, zijvakjes: letterlijk ALLES ging over de kop. We hebben de hele kamer wel 4 keer doorgespit op zoek naar de scooter sleutel. Desalniettemin vonden we hem niet. We waren echt ten einde raad en begrepen niet hoe de sleutel ineens weg kon zijn. We hadden hem niet meegenomen toen we de vorige avond naar de bar gingen dus daar konden we hem niet zijn verloren. Uiteindelijk besloten we om het te vertellen aan de eigenaar van het hotel. We hadden namelijk al verschillende plannen gemaakt om op deze dag te gaan doen en deze zouden anders finaal in het water vallen. De eigenaar reageerde heel erg luchtig en zei vrijwel meteen dat hij het scooter bedrijf wel even zou bellen over hoeveel we moesten betalen voor de nieuwe sleutel. Dit vonden we toch wel een beetje raar. Het was net alsof hij het al wist dat de sleutel kwijt zou raken. We mochten natuurlijk niemand op de schuld geven, maar we vonden het allemaal iets te toevallig worden. Uiteindelijk kwam het scooter bedrijf ter plekke een nieuwe sleutel maken aangezien ze geen reserve sleutel hadden. Rebecca en ik hadden allebei al verschillende ramp scenario’s ingebeeld dat we heel veel moesten betalen voor de nieuwe sleutel of dat we onze deposit niet terug zouden krijgen. Uiteindelijk viel het bedrag wat we moesten betalen 100% mee. We hoefden maar 200 bath te betalen voor de nieuwe sleutel (5 euro). Pfieuw, zou het uiteindelijk dan toch met een sisser aflopen?
We besloten om maar meteen weg te gaan aangezien we natuurlijk al een beetje achterop schema liepen. Aangezien we wel een beetje honger hadden gekregen hadden we eerst even een broodje gegeten. We hadden een broodje met ham, kaas en tomaat besteld. De kaas was kaas van Gouda! Wauw, als een kind zo blij waren we met het belegde broodje. Heerlijk! Dit maakte onze dag weer helemaal goed. Na het eten zijn we weer op de scooter gestapt. We wilden naar de Golden Triangle (drielanden punt) toe. Op dit punt komen de grenzen van Myan Mar, Thailand en Laos samen. Het leek ons erg interessant om dit van dichtbij te zien. We moesten er wel een heel stuk voor rijden. Uiteindelijk kwamen we na 2 uur rijden op de plaats van bestemming aan. Toen we buiten de stad van Chiang Rai kwamen, konden we genieten van de mooie rijstvelden en omgeving. Als je op de scooter zit, zie je echt veel meer dan in een auto!
Na een lange reis kwamen we eindelijk bij het drielanden punt aan. We zijn eerst nog even naar een Opium museum geweest. In dit museum kon je de opium geschiedenis zien en de effecten van illegale drugs. Het was op zich wel interessant, maar aangezien we geen gids bij ons hadden stonden we in een mum van tijd ook weer buiten.
De Golden Triangle lag maar een paar 100 meter verderop dus we zijn daar even heen gelopen. We hadden besloten om een bootreisje te maken zodat we langs Myan Mar en Laos konden varen. Dit was echt super leuk! We zaten met zijn tweeën in een klein bootje en vlogen zowat over het water heen. Het was bijzonder om tussen de grens van drie landen te varen. We hebben zelfs nog even voet mogen zetten op Laos. Ik weet niet of het aan mij lag, maar ik vond de mensen in Laos oprecht anders dan de mensen in Thailand. We hebben daar nog even op een marktje gelopen maar na een half uurtje moesten we alweer terug naar onze boot. Ik ben erg blij dat we de Golden Triangle nog even hebben kunnen zien. We hebben er ver voor moeten rijden maar het was het zeker waard!
Toen we weer terug waren in “Thailand” hebben we even een pizza gegeten in een plaatselijk restaurant. Het begon inmiddels al een beetje donker te worden. Tijdens de terug reis naar Chiang Rai zaten we letterlijk te bibberen op de scooter. ’S Avonds koelt het ontzettend af. We hadden wel een vest meegenomen, omdat we wisten dat we waarschijnlijk in het donker terug moesten, maar dit vest hielp niet zo heel veel. Desondanks ging de terug reis erg goed. We stopten regelmatig aan de kant en waren na twee uur weer thuis. We kwamen onderweg ook nog een hele dikke grote slang tegen die de weg op kroop. Het scheelde maar een haar of we hadden hem overreden!
Toen we thuis waren, waren we helemaal gesloopt. We hadden het ijskoud en hoopten op een lekkere warme douche. Jammer genoeg bleef deze uit, aangezien de douche niet zo heel warm kon in het hotel. We zijn lekker op tijd ons bedje ingedoken.

Op 9 januari moesten we alweer uitchecken. We gingen die dag pas om 18.30 met de bus terug naar Bangkok dus we hadden gelukkig nog de hele dag om dingen te doen. We hebben eerst weer bij het restaurantje gegeten waar we dat overheerlijke broodje hadden gehad. We hebben er weer net zo erg van genoten als de dag ervoor! Deze belegde broodjes gingen we wel missen als we weer in Bangkok waren! We hadden nog 1 ding op de planning wat we wilden doen. We wilden naar de Longnecks. Dit is een stam in Thailand waarbij de vrouwen al vanaf hun vijfde jaar koperen ringen om hun nek dragen. Naarmate de vrouwen ouder worden komen er steeds meer koperen ringen bij. Hierdoor lijkt de nek steeds langer te worden. Vandaar de naam, Longnecks. Ook hebben de vrouwen ringen om hun knieschijven en armen. Het rare is dat de vrouwen zelf niet eens zo goed weten waarom ze deze ringen dragen. Vermoedelijk wordt het gezien als schoonheidsideaal. Toen we bij de Longnecks aankwamen leek het eerst erg verlaten. Gelukkig vonden we al gauw iemand die ons een kaartje verkocht. Toen we binnen in het reservaat stapten viel me de prachtige omgeving meteen op. Ze leefden echt midden in de natuur. Overal liepen los lopende kippen rond. Op een gegeven moment kwamen we bij de eerste stam aan. Deze stam hadden nog geen koperen ringen om hun nek, maar hadden alleen een soort van versiering op hun hoofd. We merkten al gauw dat deze stam erg commercieel was. Ze wilden ons meteen verschillende dingen verkopen. Op een gegeven moment kwamen we bij een volgende stam aan. Hier kregen we een dans voorstelling te zien. Natuurlijk werd er verwacht dat we na afloop een kleine donatie zouden doen. Het was wel erg leuk om te zien, want toen we gingen zitten kwamen er ineens uit alle hoeken mensen van de stam opdraven die optraden. Als laatste kwamen we bij de Longnecks Karen aan. We zagen als eerste een heel jong meisje. Ze had al een paar ringen om haar nek. We vroegen of we met haar op de foto mochten. Je kon merken dat het bij haar al met de paplepel in was gegoten om een donatie te vragen nadat er een foto wordt gemaakt. Het was wel een ontzettend schattig meisje om te zien, maar toch vind ik het wel erg dat zo’n jong meisje al met van die zware ringen om moet lopen!
Later zijn we nog met wat oudere vrouwen op de foto geweest. Ik vond het erg bijzonder om al deze mensen zo bij elkaar te zien. Ondanks dat het allemaal toch wel een beetje commercieel was, was ik erg blij dat we er nog heen zijn gegaan!
Op een gegeven moment was het weer tijd om terug naar ons hotel te rijden. We hebben in Chiang Rai nog even onze buikjes rond gegeten zodat we met een volle buik de bus in konden.
Toen we weer terug bij het hotel kwamen zei de eigenaar ineens dat hij slecht nieuws had. Wij kregen ongeveer een hartverzakking. Ik dacht meteen dat we onze deposit om een of andere rare reden niet terug zouden krijgen. Hij liep even weg, maar toen hij er weer was zei hij ineens dat het misschien ook wel goed nieuws was. Hij gaf de “verloren” scooter sleutel aan ons. Wij stonden helemaal perplex en vroegen waar hij hem had gevonden. Hij zei dat de housekeeping hem “ergens” op de vloer had gevonden. Alsnog vonden we dit erg raar aangezien we de hele kamer hadden doorgespit en ook tijdens het inpakken van onze koffers zijn we hem niet tegengekomen. Ik vind het nog steeds een raar verhaal, maar ben blij dat het zo goed is afgelopen. Wij hebben in ieder geval onze 50 euro deposit teruggekregen dus daar waren we erg blij om!

De busreis terug naar Bangkok ging weer erg goed. We hadden alleen een oud opaatje schuin tegenover ons zitten die ons vrijwel de hele tijd zat te bekijken, maar voor de rest verliep de reis goed. Ik denk dat deze opa het maar vreemd vond: 2 lange witte blonde dames in een bus vol met Thaise mensen haha. Toen het op een gegeven moment pikke donker was in de bus merkte ik dat ik toch wel erg nodig naar de wc moest. Ik kon het echt niet langer meer volhouden dus besloot maar naar de wc in de bus te gaan. Op dat moment reden we net op ontzettend bochtige wegen. Jullie zien hem misschien al een beetje aankomen. Tijdens mijn trip naar de wc viel ik meteen al bovenop een slapende Thaise vrouw. Na dat ik me herhaaldelijk verontschuldigde vervolgde ik mijn weg naar de wc. Eenmaal in de wc aangekomen was het bijna onmogelijk om mijn broek naar beneden te doen, laat staan om te BLIJVEN staan. Ik kon me nergens aan vast houden en ik wilde natuurlijk ook niet op die vieze wc bril zitten. Op een gegeven moment maakten we zo’n gekke bocht met de bus dat ik keihard tegen de wc deur aan smakte waardoor de wc deur open vloog. Ik wist niet hoe snel ik hem weer dicht moest doen. Haha dit is natuurlijk wel weer een typische actie voor mij! Gelukkig kon ik er wel om lachen. Ik hoop alleen niet dat er te veel mensen zijn wakker geworden van mijn kabaal ;) . Ik heb die nacht gelukkig weer heel goed geslapen. Uiteindelijk kwamen we om 7 uur s’ ochtends aan in Sita Villa.
We hebben echt een ontzettend leuk weekend gehad en hebben weer veel beleefd! Jammer genoeg moest er die zondag meteen weer keihard aan school gewerkt worden. Deze laatste loodjes wegen toch altijd wel het zwaarst. Nog even 2 weken bikkelen en dan zit het er alweer op! De tijd is echt voorbij gevlogen!